Der er mange spørgsmål omkring bremsevæske, men en ting er sikkert: det er super vigtigt at din bremsevæske er frisk og optimal. Bremsevæske bliver dårligere med årene, også selvom motorcyklen ikke kører mange kilometer. Din bremsevæske suger nemlig kondensvand, og det nedsænker kogepunket på bremsevæsken. Det vil sige, at hvis du kommer kørende og dit bremsevæske begynder at koge, vil bremsetrykket forsvinde fra din motorcykel, og derved kan du slet ikke bremse.

Der er også en anden træls ting ved kondens i bremsevæsken, det irer nemlig dit ABS modul inden i. Vi ser tit, især på BMW, at ABS modulerne går i stykker. Det kommer sig mange gange af kondens/vand i bremsevæske.

Men ja, bremsevæske hedder mange navne fx DOT 5,1 eller DOT 4, der er også Mineralsk. Hvilken skal man vælge?

Når man snakker bremsevæske, er DOT 5,1 den bedste bremsevæske, der kan fåes på markedet. Kogepunktet på en ny DOT 5,1 er 260 grader.

På en DOT 4 er kogepunktet 230 grader, og på DOT 3 er kogepunktet 205 grader. Men jo ældre din bremsevæske bliver, jo lavere bliver kogepunktet generelt, da der hele tiden skabes mere kondens.

Alle disse 3 ovenstående moddeler må gerne blandes.

Det er også derfor, vi kun benytter 0,5 liters bøtter med bremsevæske på værkstedet samt skriver dato på bøtten, så vi ved, hvornår emballagen er brudt. Så det bremsevæske vi påfylder på værkstedet altid er i topform.

Der findes også en DOT 5 den må man absolut ikke blande med de andre. En DOT 5 er silicone baseret og har et kogepunkt på 260 grader. Men den har heller ikke samme følelse i bremsegrebet, den vil føles mere svampet, og som om du kan komprimere væsken. Og det mener vi personligt ikke er en positiv ting.

Fordelen ved en siliconebaseret bremsevæske er, at den ikke ætser lakken.

Hvor længe siden er det, du har fået skiftet bremsevæske? Tøv ikke, vi står klar til at hjælpe dig! Drej ind forbi Bogensevej 13A 8940 Randers, eller kontakt os på 28812643 og vi finder en tid på vores værksted.